Van maand tot maand

(of klik hier om direct naar de concerten te gaan)

Stap 1: april 2014 – 15 mei 2014

Stichting Rimpeling nodigt twee gerenommeerde amateurfilmers uit om meerdere ideeën voor een film aan te leveren. De opdracht is om concepten te bedenken waarin de film geen expliciete vertelling bevat, maar eerder een associatief beeldenspektakel is.

Dit concept bestaat uit een korte beschrijving (maximaal 250 woorden) van een film van ongeveer 10 minuten. In die schets moet duidelijk worden wat de uitgangspunten zijn, wat voor een soort film het wordt en welke beelden essentieel zijn.

Zoals al eerder gezegd: geen gesproken woord, geen verhaal met de nadruk op acteren, liever associatief, kleurrijk en eventueel experimenteel!  De film moet wel een dramatische lijn hebben en bestaan uit een aantal herkenbaar afgebakende scènes om hem aantrekkelijk te laten zijn voor toeschouwers en de musici.

De films kunnen een individueel product zijn, maar ook gemaakt worden door een groep of een hele filmclub. De maximale speelduur van de films is 10 minuten.

Stap 2: 15 mei 2014 – 20 mei 2014

De werkgroep Oog en Oor (o.a. musicus Jos Mutter, projectleider Bart Brenneker), componist Reinout Godschalk, filmbegeleiders Paul Veltman en Hein Ceelen kiezen uit alle ingezonden ideeën twee concepten om verder uit te werken. De filmers horen rond 20 mei welk concept gekozen is.

Stap 3: 20 mei 2014 – 1 september 2014

Tot 15 augustus wordt gewerkt aan de film. Paul Veltman of Hein Ceelen nemen met de makers contact op om eventueel begeleiding te verzorgen of om als klankbord te fungeren.

Stap 4: 1 september – 1 november 2014

Als de films afgewerkt zijn en klaar voor vertoning, begint het werk van de componist/ arrangeur. Hij schrijft twee composities en vervaardigt per film twee arrangementen van de bijbehorende compositie: één voor de bezetting van een (klein, amateur) symfonieorkest en één voor een blaasorkest/ harmonie.

Stap 5: 1 november – 1 april 2015

De orkesten krijgen de beschikking over de partituren en gaan met de muziek aan de slag. Op gewenste momenten wordt ook tijdens de repetities de film op groot scherm vertoond. Aangezien de muziek volkomen nieuw is, zijn extra repetities noodzakelijk om instudering ervan optimaal te laten verlopen. De componist geeft de beide orkesten een toelichting en duiding van zijn compositie. Aan twee fotografen wordt gevraagd om een eigen fotopresentatie te maken bij muziek naar keuze.

Stap 6: Concerten en Grande Finale      —> (hier kaarten bestellen)

De finale van het project ‘Oog en Oor’ staat voor de deur. Een jaar lang hebben filmers, componist en orkesten gewerkt aan drie spannende filmconcerten. Twee prachtige films, twee bijzondere composities en twee bevlogen orkesten zorgen voor oog- en oorstrelende middagen.pythia Er zijn drie concerten, elk met een geheel eigen karakter. De concerten worden ingeleid met een door leden van videoclub TAS onder regie van onder regie van René de Rooij gemaakte ‘The making of Oog en Oor..’. De concerten worden gepresenteerd door theatermaakster Pythia Winia


zondag 12 april – 14:00 uur – Hilvaria Studio’ – Hilvarenbeek
Ensemble de Wildacker bijt op 12 april het spits af in de sfeervolle ambiance van de Hilvaria Studio’s in Hilvarenbeek.  Componist Reinout Godschalk maakte een boeiende persoonlijke interpretatie van de films ‘Movements in Landscapes’ van Sjef Potters en Hilvaria Studio's foto E kodakzaal‘Nature as Designer’ van René Roeken. Het werd  een muzikaal avontuur voor het klassiek ensemble de Wildacker onder leiding van Lex Bergink. Daarnaast speelt het orkest nog een aantal werken uit het eigen repertoire. Bij de ‘Danse Macabre’ projecteert fotograaf Ad Karman zijn veelbesproken stedelijke landschappen.   

zondag 19 april – 14:00 uur – Rabozaal Art4U in Veldhoven
Met de door Reinout Godschalk speciaal voor het Blue Monday Orchestra gecomponeerde muziek bij ‘Movements in Landscapes’ werd volledig afgeweken van het gangbare harmonie-repertoire. Dirigent Stef Bazelmans slaagde er in om de blaasmuzikanten in de maat te houden om de bezoekers aan dit concert te trakteren op een spannend filmconcert. Voor ‘Nature as Designer’ werd ‘La Storia’ van Jacob de Haan ivlcsnap-2015-02-20-21h19m02s32ngestudeerd. Filmmaker René Roeken monteerde hiervoor zijn film opnieuw. Het Blue Monday Orchestra speelt naast de filmmuziek werk uit het eigen repertoire.
Fotografe Francien Claessens koos een van de nummers uit om haar fotoserie over volkstuinen te vertonen.
zondag 31 mei – 14:00 uur – concertzaal van CKE Eindhoven
Op 31 mei staan niet alleen oudere muzikanten op het podium, maar ook een groep jonge leerlingen van het CKE. Zij volgden bij Arno van de Burgt een workshop componeren en presenteren hun ervaringen in dit concert. Met als basis enkele YouTube-clips laten ze -live- zelfgemaakte filmmuziek horen. Daarnaast is dit een unieke gelegenheid voor conzaalckebezoekers om het verschil te ervaren tussen verschillende muzikale benaderingen van eenzelfde film. Ensemble de Wildacker en het Blue Monday Orchestra laten de door Reinout Godschalk gemaakte arrangementen horen en maken daarnaast een nieuwe keuze uit het eigen repertoire. Op het programma staat ook nog een extra muzikale verrassing!

Stap 7: na mei 2015

Workshops bij filmclubs met makers en componist.
Componist Reinout Godschalk licht zijn muziekkeuze toe en gaat in discussie met filmers.
——
Evaluatie / voortgang / spin-off
——-
Winter 2015/2016: extra filmconcert

 

Advertenties